Hoe elke keuze tijdens mijn carrière maakt tot wie ik vandaag ben.
Ik voel me soms een zeevaarder. Hoe woeliger de zee, hoe meer uitdaging ik vind. Met een creatieve mindset wil ik telkens nieuwe horizonten ontdekken. Ik kleur graag al eens buiten de lijntjes. Het leven is te mooi om saai te zijn.
In feite was ik in de wieg gelegd om in het onderwijs te gaan. Ik kom uit een nest van onderwijzers en mijn mama zei altijd: ‘jij moet in het onderwijs gaan want je kan het heel goed uitleggen.’ En toch ging het anders. Ik koos voor Sint Lucas en studeerde ‘publiciteit - graphic design’ want ik zocht een creatieve uitdaging. 'Hoe maak je van niets iets?’, dat is mijn drijfveer. Ik wilde visueel communiceren en het beeld bij het woord plakken.
Na mijn studies vertrok ik vanuit Hasselt naar Brussel met mijn geweldige Daf Vario Matic. Op weg naar het grote avontuur. Ik werkte gedurende tien jaar in verschillende reclamebureaus als art-director. In die job mocht ik de concepten bedenken en voegde toen ook al de beelden bij het woord. Het was een heel belangrijkrijke leerschool in mijn carrière.
Maar deels bleef ik in de reclamebureaus op mijn honger. Als art-director zag je geen klanten. De accounts gingen naar de klant en zij schreven de briefing en pas daarna kwam de briefing naar mij. Tijdens die tussenstap ging er wat mij betreft veel verloren. Ik wilde de klant rechtstreeks kunnen horen, zien en voelen. De ruis kon op die manier vermeden worden. Het leek me veel efficiënter om problemen en vragen rechtstreeks te kunnen interpreteren.
De ondernemer in mij werd wakker. Ik sprong en richtte mijn eigen reclamebureau op: RS Communication. B2B klanten in de farmaceutische sector vonden mij snel. Het rechtstreekse contact was een zege voor ze. Zonder de tussenpersonen ging er geen informatie verloren. Ik nam de briefings op en was mee designer in mijn team.
Voor de farmaceutische sector deden we tal van productlanceringscampagnes. Maar de kern en sterkte van de opdrachten waren onze sales presenstaties. Honderden presentaties ontwikkelden we voor ze. Het verhaal, soms gewoon gebriefd in bulletpoints, transformeerden we in mooie presentaties. Van structuur tot beelden zoeken, lay-outs maken tot het geheel in een app gieten. Het waren vaak grote presentaties, tot wel 150 pagina’s interactief met elkaar verbonden. Deze interactieve structuur hielp om snel een antwoord te geven op de vragen van het publiek.
Ik wil de content helder kunnen zien. Als het niet helder is, is er ook geen communicatie. Helder en toch verrassend, dat is de ideale presentatie. Ik durf stellen dat ik de knowhow heb om de meest complexe materies kristalhelder te ordenen en te presenteren. Jaren heb ik mij daarin getraind.
Tijdens de twintig jaar met health sector als mijn voornaamste klant, zag ik geregeld presentaties op netwerkevenmenten die helemaal niet goed waren. Geen essentie, geen doel en slecht gevisualiseerde slides. Zo ging de bal aan het rollen. Met Presentation Lab doopte ik mij tot kruisvaarder van de presentaties.
Vrij snel na de lancering van de website kreeg ik ook coaching vragen. Hoe begin je aan een pitch. Hoe presenteer je grafieken? Welke technieken zijn er om een presentaties boeiend te maken? En ja, er is niet altijd budget of tijd om een presentatie uit te besteden. Allemaal herkenbare problemen? Ze werden mijn uitdaging met Presentation Lab. En mijn motto is: een goede voorbereiding zorgt voor succes.
Een kroon op al mijn werk is nu ook de onlinetraining die ik maakte voor iedereen die presentaties moet geven - intern of extern, online of offline - en die zijn publiek wil verrassen met een stevig onderbouwd verhaal dat blijft plakken. Ik analyseerde hiervoor verschillende Ted Talks, scripts van scenaristen en inzichten van internationale sprekers, dit in combinatie met mijn jarenlange ervaring in de reclamewereld. In mijn training vind je honderden gebruiksklare tips. Als cursist krijg je op voorhand ook een bundel van +/-340 slides. Zo heb je de perfecte handleiding voor elke volgende presentatie. Allemaal met humor gebracht want leren mag plezant zijn!
Het is mijn persoonlijke missie dat iedereen zijn presentatie zo sterk kan maken als zijn idee. Als je eenmaal weet hoe je een heldere presentatie moet maken, verdwijnt alle stress en komt het plezier van presenteren in de plaats. Laten we er samen voor zorgen dat de mensen voor je presentatie komen en niet voor het drankje of hapje achteraf!