Een beeld zegt meer dan 1000 woorden
Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw punt maakt?
PowerPoint. Letterlijk: een krachtig punt. Maar hoe zorg je ervoor dat je jouw punt maakt? Dat hangt niet af van de software, wél van je presentatiestrategie.
Elke presentatie is anders, maar één gouden stelregel geldt altijd: jij bent de stuurman of -vrouw van je presentatie. Jij bepaalt wanneer en voor hoe lang het publiek je slide ziet. Zorg voor duidelijke slides die je boodschap ondersteunen. Want als je presentatie te druk of onduidelijk is, dan is je publiek weg. In plaats van naar jou te luisteren, proberen ze te ontcijferen wat ze zien. Door duidelijk te zijn, blijven ze bij de les en geef je hen een aha-moment.
Tips voor de slides van je presentatie:
- Een beeld zegt meer dan 1.000 woorden.Cliché? Ja, maar wel eentje waar waarheid in zit. Zorg voor kristalheldere, creatieve beelden. Een originele invalshoek is de perfecte presentatie-opener die meteen enthousiasme creëert.
- Probeer aan de hand van je beelden en slides interactie aan te gaan met je publiek.Werk bijvoorbeeld met meerkeuzevragen en laat je publiek antwoorden.
- Toon simpele beelden die mogelijke vragen opvangen. Stel: je hebt het over Armenië. Toon dan een landkaart: zo voorkom je dat je publiek afgeleid is door zich af te vragen waar Armenië precies ligt.
- Werk niet of zo weinig mogelijk met bullet points.Je publiek zal de bullet points gewoon lezen en niet meer luisteren. Onderzoek toont aan dat we niet kunnen lezen én luisteren. Multitasken is een mythe! Gebruik daarom maximum twee topics per slide.
- Grafieken zijn helemaal oké.Zorg wel voor duidelijke x- en y-asgegevens. En maak hem creatief: dat werkt tot 10 keer sterker.
- Gebruik de ruimte op je slide optimaal. Maar prop je slides niet vol. Het publiek gaat je slides proberen te ontcijferen en hoort ondertussen niet meer wat je zegt. Less is more is de boodschap.
- Moet je logo nu op elke slide van je presentatie? Dat ligt er aan, is je presentatie voor externen buiten je eigen bedrijf dan zet je je logo best wel. Zeker bij sales presenties. Rechts onderaan is de ideale plaats voor je logo. Soms weet het publiek best wie je bent bijvoorbeeld bij interne presentatie dan is het niet nodig. Een voorbeeld: stel dat je praat over de interne veiligheid van je bedrijf tegen je stakeholders, dus je verkoopt zelf helemaal geen veiligheid, dan is dat logo niet nodig.
Conclusie? PowerPoint is niet dood. Het is en blijft het meest interessante programma om je punt te maken. Het is flexibel en kwalitatief. Heb je niet de tijd of knowhow om alles uit PowerPoint te halen? Doe dan een beroep op ons. Wij zorgen ervoor dat jij jouw punt maakt.