presentation lab logo
Neem een voorbeeld aan films. Hoe bouwen zij spanning op? Vertel hoe jij het probleem gaat oplossen.

Tip voor webinars

Hou je publiek wakker door spanning te creëren

Heb je ooit al een film gezien waarin de ontknoping meteen getoond wordt? Waarschijnlijk niet. Neem een voorbeeld aan filmscenario’s, en liefst scenario’s van misdaadverhalen. Ze creëren het verlangen om een probleem opgelost te zien en werken zo naar de climax toe.

 

Bouw dus spanning op in je presentatie. Vertel niet meteen alles in je intro. Vertragen is de boodschap, laat nu en dan een stilte laten vallen op een cruciaal moment. Om de spanning te houden kan je een vraag stellen aan je publiek.

Je kan een personage verzinnen of je kan het ook natuurlijk zelf zijn die te maken krijgt met het conflict. Het publiek zal zich afvragen hoe je het gaat oplossen.

Schets eerst de situatie en wat daarin je uitdaging, je strijd of probleem is. Bouw je presentatie zo op dat het altijd spannend blijft en kom dan met je oplossing als “aha-moment”.

 

Je bent ook op je beste als je echt over komt, als je over jouw ervaring vertelt. Een mooie quote hierover van Pearl S. Buck, een Amerikaanse schrijfster rond 1935 is: De waarheid is altijd spannend, dus hanteer haar. Zonder haar is het leven saai.

 

Steve Jobs was hier een meester in, maar kijk ook eens naar Simon Sinek: If You Don’t Understand People, You Don’t Understand Business. Je hangt aan zijn lippen om te weten wat je kan doen om “people and business” beter te begrijpen.

presentation lab logo