presentation lab logo

Presentatietip

Gebruik een cliffhanger in je presentatie

Stel je voor dat je naar je favoriete tv-serie kijkt. Net wanneer de spanning tot een hoogtepunt stijgt en je op het puntje van je stoel zit, eindigt de aflevering plotseling. Een moment van intense anticipatie volgt - je wilt weten wat er daarna gaat gebeuren, je brein is alert en actief. Waarom? Omdat cliffhangers ons vermogen om nieuwsgierigheid te ervaren prikkelen. En hier is het opmerkelijke: dezelfde krachtige techniek die je aan het scherm gekluisterd houdt, kan ook worden ingezet om je publiek tijdens een presentatie betrokken en alert te houden.

 

Het integreren van een goed geplaatste cliffhanger in je presentatie kan een vergelijkbare reeks reacties teweegbrengen. De spanning die je oproept, zet het brein van je publiek aan het werk, aangezien het instinctief hunkert naar een bevredigende conclusie.

 

Hoe pas je dit nu toe in een presentatie?

1 tip: Bewaar de Onthulling

Vlak voordat je het meest cruciale punt van je presentatie bereikt, pauzeer je en geef je aan dat de onthulling eraan komt. Dit schept een gevoel van anticipatie en spanning. Je houdt even in met de onthulling, vertelt dan kort iets anders, waardoor het publiek extreem nieuwsgierig wordt naar je conclusie. Het doel van een cliffhanger is voornamelijk om nieuwsgierigheid op te wekken.


Een andere effectieve manier is af te sluiten met een vraag. Wat zouden zij doen in die situatie? Hierbij kun je het publiek even de tijd geven om dit onderling te bespreken. Hoe meer interactie, des te beter zal je publiek de informatie onthouden. De details die na deze interactie volgen, zullen beter in ons geheugen worden opgeslagen. Zo houd je je onderwerp levendig en bereik je uiteindelijk je doel: dat je publiek iets waardevols onthoudt van je presentatie.

 

presentation lab logo